Weekend 3 13 en 14 december 2008:
Alblasserdam - Rhoon - Brielle.

Zaterdag Albalsserdam - Rhoon

De start van deze etappe was in Alblasserdam, waarbij de auto's van Bep en Jan en Trudy in Rhoon zouden blijven staan om s'avonds naar de overnachtingsplaats in Pernis te rijden. Omdat de afrit naar Rhoon vanaf de A15 was afgesloten had het nogal wat voeten in de aarde om de parkeerplaats in Rhoon te bereiken. Uiteindelijk is dat allemaal gelukt en werden we door Freek op tijd in bij het Wapen van Alblasserdam in Alblasserdam afgeleverd, waar Hans buiten al op ons stond te wachten, omdat die het vorige weekend op zondag niet mee heeft gelopen kon hij dus ook niet weten wat het restaurant was waar we de vorige keer waren ge?ndigd. Na de gebruikelijke koffie met appeltaart zijn we tegen 11 uur op pad gegaan, iedereen was goed ingepakt vanwege de lage temperatuur en frisse wind.

Foto: Brug over de Noord
 Brug over de Noord

De brug bij Alblasserdam over de Noord werd het eerst genomen om naar Hendrik Ido Ambacht  te gaan om vervolgens over de A16 in Rijsoord te komen. De korenmolen De Kersenboom was in bedrijf, er werd volop koren gemalen. Het stuk langs De Waal hadden we aanvankelijk de stevige wind een beetje aan de zijkant, maar op de Waalweg richting Heerjansdam hadden we de straffe wind goed tegen. Bij Heerjansdam passeerden we de plaatselijke ijsbaan die was voorzien van een dun vliesje ijs, dus dat duurt nog wel even voordat daarop geschaatst kan worden. Uiteindelijk bereiken we de Oude Maas en stappen al snel binnen bij het Pannenkoekhuis De Oude Maas, waar we ons de nodige consumpties goed laten smaken. Verder langs de Oude Maas dwarsen we de A29, die hier via de Heinenoordtunnel onder de Oude Maas doorgaat. Door de Carnisse Grienden lopen we verder langs de Oude Maas richting Rhoon, waar bij de jachthaven de auto's staan van Trudy en Bep en Jan, een etappe van 23 km. Freek was ook ter plaatse om Rose een schoenendoos te overhandigen. Freek heeft Karina en Hans meegenomen om ze in Rotterdam af te zetten. Karina zou alleen zaterdag meelopen en Hans had er de voorkeur aan gegeven om bij Sietske te overnachten.

   

De rest ging richting het dorp Pernis naar ons overnachtingsadres in De Herberg. De naam klinkt goed en de prijs was niet te hoog dachten we, 25 euro p.p. incl. ontbijt. Bij het bezichtigen van de kamers begon het al langzaam te dagen waarom de prijs aan de lage kant was, maar ja het was maar voor 1 nacht?. Marian en Trudy waren even bang dat ze lepeltje moesten liggen in een smal 2 persoonsbed, dat werd ze in ieder geval bespaard. Voor het diner moesten we naar de andere kant van het dorp, ongeveer 300 huizen verderop in dezelfde straat, waar het eten overigens goed was verzorgd. Traditioneel werden tijdens het diner de presentjes van Rose overhandigd, ditmaal in de Engelse sfeer met knaltouwtjes en feestmutsjes. Anita speelde de postbode en deelde de kerstkaarten uit, Bep&Jan haaden voor alle aanwezigen een likeurtje (in een klein flesje) meegenomen. In de Herberg hebben de dames zich nog tegoed gedaan aan een spelletje poolen, waarbij er volgens mij geen regel was die niet werd geschonden. Ik denk dat Hans nog wel de beste nachtrust gehad heeft, in de Herberg was het voor velen kommer en kwel, voor een aantal weinig tot niet geslapen.

Foto: De Herberg in Pernis
 De Herberg in Pernis

Zondag Hoogvliet -Brielle

Het ontbijt was gepland om 08.30 uur, wat overigens goed was verzorgd, hier was Frank de postbode en overhandigde zijn kerstkaarten. Rond 09.15 uur zijn we richting Hoogvliet gereden waar we onze etappe langs de Oude Maas zouden vervolgen. Vanwege de te verwachten weersomstandigheden hadden we er vanaf gezien om deze dag een etappe van 26 km te maken en zijn dus niet bij de jachthaven in Rhoon gestart, maar 6 km verderop in Hoogvliet. Daar kregen we al snel te maken met de Spijkenisserbrug over de Oude Maas. Omdat het voor mij misschien wel 30 jaar was geleden dat ik over de oude Spijkenisserbrug was geweest, kan ik het niet nalaten i het verslag een stukje historie van de Spijkenisserbrug op te nemen.

Foto: Spijkenisserbrug (hefbrug)
Spijkenisserbrug (hefbrug)

1903-1978: De eerste tram- en verkeersbrug

Voordat er een brug was, werd de oeververbinding onderhouden door een veerboot. De eerste Spijkenisserbrug, uit 1903, was een vierdelige vakwerkconstructie waarvan ?n van de middelste delen was uitgevoerd als draaibrug. De aanleg van een brug was gewenst om een directe tramspoorverbinding tussen Rotterdam en Voorne-Putten op te kunnen zetten. Vanaf de opening was de brug dus primair in gebruik als spoorbrug van de RTM-tram. Het spoor werd daarom ook geheel in het midden van de brug ingelegd. In 1933 werd de draaibrug omgebouwd tot hefbrug. Tijdens de tweede wereldoorlog werd deze brug onder bewaking van het Duitse leger gesteld, omdat de brug de enige vaste oeververbinding vormde tussen Voorne-Putten en het eiland IJsselmonde. Hierdoor was de brug van strategisch belang in het geval geallieerde troepen zouden landen op Voorne-Putten en door zouden trekken richting Rotterdam. Om de brug waren daarom bunkers en versperringen geplaatst. De laatste Duitse bunker aan Spijkenisserse zijde werd verwijderd in 1985. Tot in de jaren zestig heeft de RTM over deze brug tramdiensten verzorgd. Door het toenemende autoverkeer was het spoor inmiddels van het midden naar de zijkant van de rijbaan verplaatst om zodoende trams door auto's te kunnen laten passeren. Ook wanneer de tramdiensten opgeheven zijn en de verkeersdrukte verder toeneemt, blijft de Spijkenisserbrug een flessenhals en verkrijgt de brug twijfelachtige bijnaam 'brug der zuchten'. De brug wordt op rijnvaarthoogte gebracht om minder vaak te hoeven openen voor het eveneens groeiende scheepvaartverkeer (en de alsmaar groter wordende schepen).

Aanleg Spijkenisserbrug in 1977
1978-heden: Een nieuwe brug
In de jaren zeventig werd besloten de brug te vervangen. Deze nieuwe brug werd naast de oude brug gebouwd om het verkeer over de brug zo min mogelijk te storen. De nieuwe brug werd nog hoger gelegd zodat deze minder vaak hoeft te worden geopend voor het scheepvaartverkeer. De nieuwe brug bestaat, voor zover het de brugdelen betreft, uit vier van de tien oude delen van de Moerdijkbrug welke eveneens vervangen werd. De overige zes brugdelen werden gebruikt voor het vervangen van de Brug bij Keizersveer. De capaciteit van de brug werd hierdoor vergroot van twee zeer smalle rijbanen naar drie brede rijbanen waarvan ?n gebruikt werd als busbaan in de richting Hoogvliet. Na de openstelling van de nieuwe Spijkenisserbrug in is de oude brug afgebroken. De brugportalen op beide oevers zijn als monumenten teruggeplaatst. Doordat in de laatste jaren van de brug weinig aandacht is besteed aan het uiterlijk van de brug, zijn de portalen geheel donkergroen/antractiet gekleurd en in deze vorm niet geschikt voor de monumenten. Naar aanwijzingen van een voormalige brugwachter zijn ze in de oorspronkelijke wit/groene kleuren geverfd.

Nadat we de Spijkenisserbrug waren gepasseerd, bleken we al snel van de route af te wijken, ongemerkt liepen we de route direkt langs het hulpHartelkanaal ipv de route door een er achter gelegen parkje. Nadat we onder de Hartelbrug door waren hebben we de orginele route weer opgepikt. Al snel waren we in het dorpje Geervliet, waarna we nagenoeg aansluitend in het volgende dorpje, Heenvliet aankwamen. Hier hebben we in het restaurant de Hoecksack voor een hapje en een drankje gepauseerd. Over het Kanaal door Voorne kwamen we in het dorpje Zwartewaal uit, waarna we langs het Blankenburgse Rak uitkwamen bij de Brielse Brug om onze weg langs het Brielse Meer te vervolgen naar Brielle, een etappe van 20 km.

 

Het eindpunt van deze etappe was hotel De Zalm, waar we in luxe fautuils van onze drankjes konden genieten terwijl schaatsen en hardlopen op de TV was te bewonderen. Frank ging met Gijs, Anita, Hans en Trudy richting Hoogvliet om Hans en Trudy bij hun auto's af te zetten. Freek was inmiddels ook in Brielle aangekomen, die uiteindelijk werd opgespoord door Rose, Marian, Bep en Jan. Richting Hoogvliet, ongeveer waar de auto van Bep&Jan stond. Na enig rondrijden op de parkeerplaatsen rond de flats de auto toch gevonden. Bep en Jan naar Breda, Freek en Rose hebben Marian in Rotterdam afgezet. Al met al een heel geslaagd wandelweekend, zeker wat het veer betreft. Voor wat betreft een goedkoop overnachtingsadres moeten we een volgende keer maar eens heel goed nadenken.

Jan

Vorig weekendVolgend weekend

Laatste wijziging: 20-12-2008